fbpx

לזכרה של דפנה מאיר

מאת: דפנה פלר | 20.03.2021

את דפנה מאיר הכרנו לראשונה במסגרת ההכשרה הראשונה של קורס מנחות שיטת המודעות לפוריות ב-2006. לפני כן היא למדה את השיטה אצל מיכל שונברון והתאהבה בשתיהן. במשך הקורס, דפנה בלטה בידיעותיה וברוחב אופקיה. נראה שלא היה ספר שלא עבר תחת ידיה, ולא היתה שורה שלמדה שלא נשארה בזכרונה. דפנה הפכה להיות אחת ממורותינו, על אף שהיא היתה גם חברתנו.

שש נשים היינו בקורס הראשון, ולימים, דפנה כינתה אותנו "המבייצות". כחבורה הרגשנו שיש לנו אוצר ביד, והשיח על נשיות, גבריות, מיניות ופוריות, שבמרכזו עומד הקשב לגוף ולעצמנו, היה אז בתחילת דרכו. עם הזמן, כל מנחה יצאה לדרכה, אך קשר של מכתבים ושל מפגשים מידי פעם ליווה את פועלנו. בתוך כך, המכתבים מדפנה היו כפנינה ייחודית ביותר. היא כתבה מכתבים באורך הגלות, אך שכל מילה בהם היתה יקרה מפז וחצובה מסלע. היא שיתפה בעשייתה האמיצה, בניסיונות שלה להזיז תהליכים, היא התייעצה וחלקה איתנו חוויות מעבודתה וממפגשיה עם נשים ותיבלה את הכל בהומור עז ומחודד.

במקביל לעבודתה כאחות במחלקה הנוירוכירורגית בסורוקה, כמנחת מודעות לפוריות, כבודקת טהרה, כמדריכת כלות וכמנחה למיניות בריאה –  היא עבדה על הגשמת חלום נוסף. היא נסעה מביתה בעתניאל, למושב פוריה אשר בגליל, ולמדה אצל ד"ר אורי לוי ז"ל להיות מתאימת דיאפרגמה (אמצעי מניעה לנשים). בכך היא הפכה לאחות הראשונה שעשתה זאת מחוץ למערכת הבריאות. לאחר תקופה בה התאימה את האמצעי לנשים רבות, היא הכשירה בכוחות עצמה עוד מספר אחיות, והן יחד הפכו לכוח פעיל ברחבי הארץ. בזכות דפנה – כעשרים נשים עוסקות כיום בהתאמת הדיאפרגמה, אלטרנטיבה נוספת לנשים שאינן מעוניינות להשתמש בהתקן או בגלולות. בפועלה זה, דפנה לימדה רבנים על אופן השימוש בדיאפרגמה והשפיעה עליהם להתיר אותה, כדי לאפשר אותה כחלופה לגיטימית. בנוסף, היו לה תוכניות לעצב דיאפרגמה חדשה… (המדריך השלם לדיאפרגמה).

לדפנה היו עוד חלומות רבים. את הגדול שבהם היא הגשימה. בנוסף לארבעת ילדיה שלה, היא ונתן האיש שלה, לקחו תחת חסותם שני ילדי אומנה. דפנה זכתה לגדל אותם במסירות והם ראו בה אמא – לכל דבר. כיום אף יש חוק אומנה שנקרא על שמה.

חלומה זה של דפנה בא על רקע היותה ילדה שעברה ילדות לא פשוטה בלשון המעטה. היא גדלה בפנימיית "אחוזת שרה" והיתה יוצאת בשבתות ובחגים למשפחת מואטי שאירחו אותה. מגיל 13 עברה ללמוד בחברת הנוער "גוונים" בטירת צבי ומשם המשיכה ל"מדרשיית עין הנציב". בצבא היא שימשה כתצפיתנית בדרום לבנון, ושם הכירה את נתן לו נישאה.  

דפנה, בחייה הקצרים, הספיקה לרפא את עצמה ממאורעות החיים ולהפוך לדמות ולמופת עבור אנשים רבים. היא סייעה לאנשים במצוקה, היתה לחברה בפורומים שונים והפכה לכתובת עבור נשים רבות בנושאי הפריון, המיניות, הרפואה וההלכה. השילוב הנדיר שהיה בה, של חכמה, נחישות, רגישות, מסירות ואומץ, יחד עם הידע והניסיון המקצועי, הביא אותה להלחם על איכות החיים של נשים ולרדוף צדק. היא לא היססה להשמיע את קולה ואת קולן מול רופאים, רבנים, דמויות סמכות ומול כל אדם למעשה.  היא בנתה גשר בין העולם הגניקולוגי לעולם ההלכתי שהשפיע ומשפיע עד היום על איכות חייהם של זוגות רבים במקומות הכי אינטימיים.

לצערנו הרב, דפנה נקטפה בפיגוע בביתה בז' בשבט 17.1.16 והיא בת 39. הידיעה היכתה בנו וטלטלה את הארץ לאורכה ולרוחבה. עם זאת, פועלה חי ובועט עד היום, ולא נתפלא אם היא ממשיכה להיות פעילה במרץ עבור כולנו ממקום מושבה אי שם בשמיים.

לקריאה נוספת: